måndag 10 januari 2011

jag har vunnit :))

den här underbara tantkalendern hos evas thisandthat ...tack snälla för vinsten :)

Satt och bläddrade i den och på 1a sidan står det såhär: Stickning:Stickgillen bildades först bara för män och det tog 6år att bli mästerstickare.1529 hade man konstruerad den första stickmaskinen i England.Men patentansökan avslogs för att så många stickare skulle bli arbetslösa.När trästickorna byttes mot stickor av metall kunde de bli smala som synålar och man kunde sticka av silkestråd.Erik XIV:s spetsstickade strumpor kostade en kammarherres årslön.Undras hur stickarens fingertoppar kändes...*sitat slut*
WOW...tur att man inte jobbade som stickerska på den tiden :)

13 kommentarer:

  1. Den har jag sett på många bilder men vad är det för kalender?

    SvaraRadera
  2. den heter " Tantkalendern" ochden tar upp lite historia ang. olika hantverk...

    SvaraRadera
  3. Häftigt!!!! Sånnadär kalendrar är kul!

    SvaraRadera
  4. Grattis till vinsten! Sticka av silketråd, använde dom stickor 0 då? Hur går det med dansen?

    SvaraRadera
  5. Helena: jag vet inte...stickade med synålar kanske :p ska på dans igen på onsdag...har äntligen hittat en träningsform som jag GILLAR :)

    SvaraRadera
  6. Grattis =) Ql att få vinster i brevlådan! Har den almanackan med, lite plats att skriva på bara, men fin :)

    SvaraRadera
  7. Grattis till vinsten! Kalendern är så fin, jag har en hängande vid sängen!

    SvaraRadera
  8. Grattis till vinsten! Läste och log!

    SvaraRadera
  9. Grattis till almanackan!! Jag hade en förra året men inte i år, skulle gärna ha en i år också.

    SvaraRadera