söndag 11 november 2012

Att leva med hypotyreos....

Hej. Mitt namn er Låg Ämnesomsättning, och jag er en osynlig autoimmun sjukdom som angriper sköldkörteln.
Jag har vald dig for livet!
Andre omkring dig kan inte se eller höra mig, men DIN kropp kan känna mig.
Jag kan angripa dig vart och hur jag vill. Jag kan ge dig våldsamma smärter eller, om jag er på gott humör, bara ge dig värk överallt.
Kommer du ihåg när du och din energi sprang runt och had...
e det roligt?Jag tog energin från dig och gav dig utmattning istället. Försök att ha kul nu!
Jag kan ta från dig god sömn och istället ge dig ”hjärndimma” och mangel på koncentration, jag kan göra så att det enda du vill är att sova eller ta sömnen ifrån dig och ge dig sömnlöshet .
Jag kan få dig att skaka, att frysa, att svettas.
Jag kan få dig till att svälla upp i händer, fötter, ansikte och ögon.
Ja, jag kan göra dig deprimerad och ängslig också, jag kan ge dig andra psykiska problem också.
Jag kan få ditt hår att ramla av, bli torrt och sprött, ge dig finnar och torr hy…det finns nämligen inga begränsningar med mig.
Jag kan få dig att å gå upp i vikt, och oavsätt vad du äter, hur mycket eller hur litet, hur mycket du tränar se till så att du behåller alla dina extrakilon.
Jag er inte diskriminerande.
Några av mina autoimmuna sjukdomsvänner är ofta med mig och ser till så att du får enda mera att hantera.
Om du har planerat något eller sett fram till något så kan jag ta det ifrån dig då du inte frågade mig.
Jag valde dig av olika orsaker, det viruset du aldrig blev av med, olyckan du var med om, den psykiska stressen du vart utsatt för över en längre tid. Du kan även ha en familjehistoria med mig.
Oavsett orsak: Jag har kommit för att stanna!!
Jag vet att du kommer att gå till läkare för att bli av med mig och det får mig att skratta högt! Prova bara du! Det kommer till att bli många läkarbesök hos olika läkare innan du kanske hittar en som kan hjälpa dig effektivt. Du kommer till att få fel medicinering, smärt lindrande, sömnpiller, energipiller, anti depressiva piller.
Det är så många andra sätt jag kan göra dig sjuk och misrabel på och listen är hur lång som helst: Högt kolestrol, problem med gallan, sus i öronen, högt blodtryck, blodsocker, hjärtat, allt kommer troligen från mig!
Tand och tandköttsproblem? Problem med magen? Blödningar? Jag sa ju att listan var lång mycket längre än vad som jag nämner här och det vet du!
Dom kan berätta för dig att om du har en bra kost, får tillräckligt med sömn, tränar, tänker positivt, så vill du bli av med mig. Du kommer att bli kollat upp, stuckit i, inte bli tagen på allvar när du försöker att förklara för läkaren hur du mår p.g.a. mig men ingen vill lyssna och tro på dig. Dom kommer att skicka dig till en psykiatriker då dom tro att det sitter i skallen på dig.
Du kommer att få höra från familj, vänner, jobbet att det är bara att ta dig samman och sluta känna för mycket efter hur du mår. Allt detta medan du själv sakta går under, medans du förlorar ditt säätt att vara på, medans du förlorar din självkänsla. Allt detta gör jag mot dig enbart för att jag kan och vill och du har ingen möjlighet att stoppa mig!
 
Det här är en norsk text av okänd författare som jag har översatt och ändrat lite i.
Detta är min och många andras vardag,våran verklighet.
Detta lever vi med varje timme,varje dag, utan rast eller ro.
Detta är en känd men ändå okänd sjukdom med lite kunnskap och nästintill ingen forskning.
Denna sjukdom berövar oss som drabbas så mycket som många inte förstår eller fattar då vi inte ser sjuka ut.
 
 

6 kommentarer:

  1. Bra berättelse. Det är jobbigt med sjukdomar som inte syns, både för att de som drabbas, och att folk inte fattar. Hoppas du kan må bättre med medicin, känner många med den sjukdomen så jag har mött dessa bekymmer.

    SvaraRadera
  2. Ja, rätt som det är anfaller dom oss dom där sjukdomarna vi inte tror ska nå oss. Och som inte syns! Har mått dåligt ett längre tag och inte förstått vad som "fattades" och prover togs bl.a. det du råkat ut för. Men allt var bra. Däremot var det magsår och en jobbig depression som jag får medicin för. Även om det var det jobbigaste jag varit med om så är jag glad för att jag fått uppleva det också. Nu kan jag förstå alla som har/haft ångest och annat jobbigt på ett nytt sätt. Hoppas du fått bra hjälp så du kan få må så bra som du kan! Kram!

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig, fick hypotyreos under min andra graviditet. Har väldigt tätt mellan barnen (17 mån) så det var ingen dans på rosor den sista graviditeten, speciellt när inte näs jag hade sonen hemma hela dagarna, ingen förskola för honom inte. Var extremt trött, gick upp massor i vikt, ont i kroppen, deperimerad mm mm. Tack och lov försvann den efter lillan föddes och jag är idag helt återställd t o m alla kg (20kg jag gick upp under graviditeten) är borta. Kram och hoppas att medicin kan hjälpa dig må lite bättre!

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag själv inte har någon kronisk sjukdom så vet jag inte hur det är och jag tror inte heller att man kan föreställa sig det, men medkänsla har jag!

    SvaraRadera
  5. Det finns så mycket jag är lyckligt ovetande om...bra att du berättar!

    SvaraRadera
  6. OJ vad bra skrivet. Känner igen mig fullständigt. Efter 18 månaders spring till vårdcengralen, två ambulansfärder och tre inläggningar på sjukhus så tröttnade jag. Fick tips om att uppsöka en endokrinolog. Hade med mig en lista på över 30 symtom. Efter mängder av prover vid ett flertal tillfällen kom diagnosen. Hypotyreos, brist på B12, folsyra samt testosteron. Har nu börjat medicinera med bl a levaxin. Är emellanåt så fruktansvärt dålig att jag tror att min sista stund är kommen. Det går inte en dag där jag är symtomfri.
    // Just me

    SvaraRadera